השימוש בפלסטיק בישראל ובעולם עולה בהדרגה ככל שחולפות השנים. כך, בשנת 2016 למשל, ייצור פלסטיק במדינות השונות הגיע לפי 20 כמות מאשר בשנות השבעים, אז השימוש של האזרחים היה מועט באופן יחסי לעומת השימוש בשקיות בימים אלו. כעת, קרוב ל-2 מיליארד שקיות מחולקות מדי שנה על ידי רשתות המזון ללקוחותיהם, אשר מהווים את מסת הצריכה הגדולה ביותר של שקיות.
רשתות מזון היו מחלקות בעבר שקיות "חלקות", ללא כיתוב עליהן, אך בשנים האחרונות יותר ויותר רשתות עוברות לשקיות ממותגות, אשר נושאות את שם הרשת ולעתים אף מבצעים מסוימים שנכונים לאותו פרק זמן. רשתות שונות אף לוקחות את הנושא צעד אחד קדימה ומזמינות שקיות פלסטיק מיוחדות לחגים ומועדים שבהם העבודה מוגברת וקהל הלקוחות גדל משמעותית.
למה שקיות ממותגות?
הדרישה לשקיות ממותגות עולה בקרב רשתות המזון כיוון שאנשי השיווק שלהן הבינו כי אדם אשר מסתובב עם שקית ממותגת (לרוב תראו לקוחות של חנויות בגדים ונעליים עם שקיות שכאלה) הוא למעשה פרסומת מהלכת של רשת המזון. השקיות אמנם פחות איכותיות משקיות של רשתות ההלבשה וההנעלה, אך הן מיוצרות ומיוצאות בכמויות כפולות ומכופלות ומאפשרות לרשתות הגדולות לפרסם את עצמן בחינם.
השקיות הללו זולות בהרבה משקיות הקרטון למשל, אלבד או שקיות יוטה וזו סיבה נוספת להעדפה של החנויות להזמין שקיות פלסטיק ולא סוגים אחרים. מעבר למחיר, כשמדובר בנשיאת מזון, לרוב לוקחים בחשבון את עניין הנוזלים שעלולים לטפטף ממנו אל השקית.
אפשרויות הייצור
כאמור, שקיות פלסטיק מיוצרות בכמויות גדולות עבור חנויות רבות בישראל, כאשר רובן המכריע מחולקות על ידי רשתות המזון. למרות זאת, גם רשתות ההנעלה, ההלבשה ובכלל, כל חנות אחרת אשר מחליטה למתג את השקיות, מהווה חלק בלתי נפרד מאלו שכבר הבינו כי מדובר ב"פרסומות מהלכות". האפשרויות לייצור שקיות הן רבות כאשר חברות שונות מציעות מגוון סוגים ומחירים של שקיות ממותגות. המחירים משתנים על פי מידות, תכולת השקית, המסרים שרוצים להעביר אל הלקוחות הפוטנציאליים ועוד.
ומה בנוגע למחזור?
במרבית החומרים שאינם מתכלים ניתן לבצע תהליך של מחזור, בו אנו נתקלים לעתים הן בישראל והן במקומות אחרים בעולם שהחלו בעיקר בתהליכים שמגבירים את המודעות לנושא בקרב האוכלוסייה. בשנים האחרונות ישנה מודעות גדולה לנושא מחזור שקיות פלסטיק והמון אנשים שהיו רגילים להשתמש בהן ולזרוק לאחר פעם אחת בלבד, לעתים משתמשים בהם שוב ושוב ולבסוף שולחים אותן למחזור.
כותב המאמר הוא בעל תואר ראשון במדעי המדינה ויחב"ל. מתמחה בסקירת מוצרים ושירותים במגוון רחב של תחומים. מאמין במחקר מעמיק לפני הצגת מסקנות.